Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

mandag 15. september 2008

Noe nytt å fortelle?

Hva skjer egentlig i Bolivia i disse tider? Mange leser sikkert i aviser i Norge om borgerkrig, slossing, drap, osv. Dette er alvorlige ting. Vi skulle ønske vi kunne si at dette ikke stemte, men dessverre har flere blitt drept i urolighetene i Bolivia de siste dagene. Jeg tror dødstallene er oppe i 30 nå. Forferdelig er det!

Jeg kan ikke skrive så mye om hva som er problemstillingen for jeg kjenner ikke så godt til den. Det jeg kan si er at drapene skjer i en annen del av landet enn der vi bor. Hos oss merker vi lite til urolighetene, bortsett fra at vi ser fæle bilder på tv-en. Her sensures bildene med et annet "filter" enn hjemme i Norge. Det var en blokkade i Santa Cruz-område som forhindret gass, bensin og kjøtt i å komme til Cochabamba. Denne er nå åpnet, vi har kjøtt, og dette er jo et godt tegn. Samtidig sier opposisjonen at dialogen med regjeringen går inn i fase to. Kanskje får vi en snarlig løsning, men dette svinger fra dag til dag.

Nå noe hyggeligere: I dag har jeg vært å sparket fotball på ei skikkelig "sweet løkka". Ei dame som heter Pini driver et prosjekt for noen ungdommer som lever på gata. Ungdommene (8-16 år) er alle uten familie, de tjener litt penger ved å vaske biler, sjonglere i gatene og hva de ellers kommer på. Hos Pini får de komme å få seg mat, gjøre forskjellige aktiviter og ha det kjekt. Glemme alt en stund. På mandager spiller denne gjengen fotball, jeg får være med. Dette er kjekt kan dere tro, og hvilken mulighet det er for meg til å praktisere spansk. Dette er ungdommer med livsglede, temperament, fart og eventyrlyst. Vi spillte i to timer før jeg som nordmann måtte gi opp. Høyden og varmen sliter til og med ut en så veltrent kropp som min...
Neste mandag skal jeg møte samme gjengen igjen, gleder meg!

En av misjonærfamiliene bor i en leilighet med basseng like utenfor. (Se bilde nedenfor) Her tilbringer vi noen ettermiddager når vi er ferdig med språkskolen. "Det skal være godt å være misjonær".

Ellers er Malin blitt tv-slave etter at vi fikk kabeltv. Hva skal vi gjøre med det? (Se bilde to)




1 kommentar:

turid sa...

Så triveig dere har det! Godt å se at TV'n fungerer og at det er mulig å spille fotball. To viktige ting. Vi har det bra i Norge også, selv at det meste av nyheter dreier seg om børs, renter og økonomisk krakk. Ja vi har møteuke nå, så vifår lit annet innputt også. Klem fra tante Turid