Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

onsdag 10. september 2008

...og med ett ble vi vegetarianere

I kveld skal vi ha misjonærmøte hjemme hos oss for første gang. Det er utrolig kjekt med slike møter og deilig å høre forkynnelse på sitt eget språk. Vertene stiller med maten på slike møter. Vi er ca 15 voksne norske i Bolivia, og de fleste der hjemme vil nok tenke at dette er mye arbeid. Hvordan lage mat til så mange? Det blir jo nesten et selskap. For oss heter redningen Dora. Til i kveld lager hun lasagne. Det blir godt!

Men jeg måtte ut å handle ingredienser. Dora hadde skrevet en handleliste og jeg var med godt mot. Jeg kjøpte melk, brød, salat og kom til kjøttdisken. Den var tom. Ikke en eneste liten kjøttbolle var å oppdrive. Jeg gikk til et kjøttmarked. Alle diskene var tomme. Ikke en kjøttbit igjen. Ikke en grisehale igjen... Ok, det var en liten overdrivelse. Det lå to grå grisehaler igjen i disken. Men jeg fikk ikke tak i kjøtt. Hvorfor?

Bolivia er inne i en litt ustabil periode. Dere kan ta det helt med ro, vi er veldig trygge! Helt trygge! Men i en annen del av landet, i Santa Cruz-område, er det litt mer ustabilt. De rike som bor der, spesielt tror jeg det er "den yngre garde", liker ikke politikken til regjeringen i landet. Derfor blokkerer de veier, setter fyr på statens kontorer og slåss mot politiet. I Cochabamba merker man ikke noe til disse konfrontasjonene, bortsett fra at vi ikke har kjøtt. Jeg tror egentlig ikke at misjonærene i Santa Cruz merker så mye til det heller. Vi får bare håpe at det roer seg helt ned i løpet av kort tid. For vi liker ikke vold! Og jeg er ingen kanin!

4 kommentarer:

turid sa...

Kan jo være greit å prøve seg som vegitarianer inn i mellom. Håper bare får tak i all den andre maten dere trenger. Rekner med at hushjelpa fikk til noe spiselig for norske ganer. Det er greit med nasjonale hushjelper. tante Turid

renate og kjetil sa...

hei!! nå e det lenge siden! mobilene våre kan jo ikkje sende meldinger til dokk (men me har bestilt nytt kort nå.. så snart kan me!!!) og dataen vår har klikka, så me har ikkje hatt internett.. men nå har kjetil funne fram den gamle dataen mens me vente.. så her komme endelig ein liten hilsen t dokk!!
Det e veldig kjekt å lesa oppdateringer!! dokk e flinke=)
me må snart prøva å ringa t dokk igjen!! men me får ikkje heilt t det der skype..me finne ikkje kurti..Men me ska prøva igjen!! Sånn ellers eva, så savna eg deg på tirsdag! eg sko invitera ner på jentekveld, men det mangla ein person...savne deg!!
Hotmailen min e forresten renatebirgitte@hotmail.com. Eg har heilt glømt å senda den til deg!
Me tenke mye på dokk alle 4 der nere!!=) Koss går d med magen forresten?? vokse den?=)
Snakkes!!!

kurti sa...

Magen til Eva vokser og hun kjenner liv nå innimellom. Det er kjempestas! Navnet mitt på skype er kurt.arild.ohma . Jeg finner meg selv ihvertfall, men det går jo an å snakke på MSN også. Har fått oss WebCamera og greier...

renate og kjetil sa...

konge!! me har ennå ikkje fått igjen mac-en.. så då har ikkje me kamera..! Men det viktigaste e at me får se dokk!!=)
Men me prøvde å skriva inn det skype-navnet, men fant deg ikkje for det.. rart! Men kanskje me prøve i kveld vist me ikkje ska ut på någe!! vist dokk e logga på då..! me ser=)