Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

torsdag 20. november 2008

Hva tror folk flest på i Bolivia?

Dette hørte jeg av en mann i dag. Det er ikke helt slik som jeg leste i bøkene på Fjellhaug, men jeg tror at for mange mennesker i Bolivia så beskriver dette deres tro. La meg gjenfortelle:


For lenge siden trodde folk i sør-amerika at dyra var guder. Puma, lama, slanger og vicuna. Alle var de guder på hvert sitt sted. Der det fantes puma var den guden. Der det fantes condorer var de gudene, osv.
Men noen måtte ha skapt disse. Det fantes en Gud som var den fremste av alle guder. Han het Wiraqoecha. Han var den guden som skapte sola og stjernene. Wiraqoecha var guden med stor G. Wiraqoecha trakk seg tilbake.



Nå var det sola som hersket over alt liv sammen med pachamama. Hvordan pachamama ble til vites ikke, men muligheten er til stede for at hun kan ha skapt seg selv. Pachamama, som er moderjord, består etter legenden av en slange og et annet dyr. For å skape noe nytt liv trenger man en mann og en kvinne. Slangen er hannkjønnet, det andre dyret er hunnkjønn. Likevel pachamama er en kvinne. Solen er hannkjønn. Alene kan ikke solen skape liv. En mann alene kan ikke skape liv. Det kan heller ikke en kvinne alene. Pachamama alene kan ikke skape liv. Sammen opprettholder pachamama og sola livet på jorden.


Hver by i Bolivia ble ledet av en person. Når denne første lederen døde så trodde man at han flyttet opp i fjellene. Her fortsatte man å tilbe lederen sin. Ved hjelp av ikoner kunne man tilbe. Dette var hellige steder. Når spanjolene kom ville de ikke godta denne ikondyrkelsen. De knuste ikonene og satte opp korset istedet.


Hva betyr dette for folkets tro i dag? Når spanjolene kom og fortalte om sin religion så hadde folket ikke noen problemer med å akseptere dette. Hvorfor? Fordi spanjolene egentlig bare satte nye navn på de gudene som folket allerede hadde en forestilling om. Wiraqoecha var den øverste Gud, Gud Fader. Guds mor, Maria, var viktig for katolikkene. For folket i Bolivia ble hun sammenlignet med Pachamama. Ikonene på fjellene ble byttet ut med helgener, men tilbedelsen var den samme. Og Jesu person ble identifisert med korset. Korset stod på fjelltoppene og Jesus ble den fremste av helgenene.

Når vi snakker med katolikker som tar sin tro på alvor og går i kirken, tar bibelkurs, osv så har de en helt annen fremstilling av sin tro enn denne, men ifølge han jeg snakket med i dag så har folk flest denne oppfatningen av Gud. Derfor eksisterer også den synkretismen som vi møter hver dag, på markedet, i butikkene, i gatene og overalt. Da blir det ledende spørsmålet: Trenger vi flere misjonærer i Sør-Amerika?





















4 kommentarer:

Familien Rifsgård: sa...

Er en interessant penn du skriver med her Kurt, spennende å lese! Kjenner igjen litt fra Peru og oppgaveskrivingen derfra.
Heier på Ohma!
Nils

Anonym sa...

Fortsett å skriv. Det er kult å følge med på bloggen dykkar! Kjem til å klyppe og lime litt frå bloggen til Barnas Misjonsprosjekt. Du skriver bra om religion i Bolivia. Mange lagsleiarar og leirleiarar spør seg kanskje kvifor misjon i Sør- Amerika når x antall prosent i følge leksikon er kristne...

Er det OK at eg smeller det ut på fronter?

Anonym sa...

Det var forresten Håvard som ville smelle det ut på fronter!

kurti sa...

Smell ut, men vær litt forsiktig viss jeg har skrevet noen navn eller lignende!