Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

onsdag 27. mai 2009

Alene hjemme kveld.

I kveld er jeg alene hjemme. Jeg er ikke helt alene hjemme for de to minste jentene mine ligger og sover på hvert sitt rom, men jeg er alene uten kone. Det er morsdag i Bolivia i dag og ungdommene i kirken har stellt i stand til fest for alle mødre. Inngangsbilleten kostet ti kroner og den måtte betales av en person som ikke var mor. Så da sitter jeg her...

Det er mange ting som svirrer rundt i hodet nå om dagen. Vi har ventet i over en måned på å få vite mer om hvor vi skal bo og jobbe. Det er vanskelig å bo sånn, uten å vite noe. Det går ut over nattesøvn, en blir sliten, en tenker på huset i Potosi som skal pakkes ned igjen, da blir man enda mer sliten, osv.

På lørdag skal det imidlertid bestemmes hvor vi skal bo og arbeide. Da skal noen ting avklares. Det skal bli en befrielse:)

Forrige søndag hadde jeg min første tale på spansk på en søndagsgudstjeneste i Bolivia. Teksten for søndagen var Jesu yppersteprestelige bønn i Johannes 17. Jesus bad denne bønnen sannsynligvis på vei til Getesemane hagen. Han ber for disiplene sine som han snart skal forlate, og så ber han noe fint i vers 20: "Jeg ber ikke bare for disse (disiplene), men også for dem som ved deres (disiplenes) ord kommer til tro på meg." Som kristne har vi kommet til tro ved disiplenes ord. Disiplene fortalte om Jesus til andre som igjen fortalte til andre og til slutt ble det fortalt til oss. Vi er kommet til tro ved disiplenes ord. Derfor ber Jesus for oss i Johannes 17. Mens Jesus gikk på jorden bad han for oss. Først og fremst bad han om at vi måtte bli bevart hos han, deretter at vi måtte bli bevart fra det onde. Så fantastisk godt å vite at Jesus bad for oss og at han fortsatt ber for oss, jmf hebr 7, 25. Når vi har det vanskelig, møter motgang, osv. Vi kan vite at Jesus er der og at han stadig ber for oss.

Vi vet at det er mange hjemme i Norge som ber for oss, det er det veldig godt å tenke på i disse tider, men for meg ble det spesielt godt å tenke på at Jesus selv, min frelser, som var så glad i nettopp meg at han gav sitt liv på korset, han ber for meg. Og han ber for alle som ved disiplenes ord kommer til tro på ham.

2 kommentarer:

Hallvard sa...

Dette var oppbyggjeleg.

Corito sa...

Gode ord, Kurt!

Eg kom på ein ting. Viss dokk blir plassert på CLET/Setela, koss blir det då når de flytte Setela te Arequipa? Vett dokk någe om d???