Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

torsdag 14. mai 2009

Empanadas!

For tida prøver eg å lære meg alle Dora sine kokkekunster (kokekunster?), føler meg riktignok litt dum når ho står og lagar mat, og eg står og ser på..Til ære for kjære Renate, legger eg her ut oppskrifta på empanadas. sidan vi ikkje klarer å finne kameraladaren vår, blir det ikkje bilder i dag heller..kjedelig! Uansett:

2 kp mel
1 eggeplomme
1 ss sukker
1 ts salt
halv kp varmt/ lunka vatn
1 ts sitron
3 ss smør

Ein blandar ganske enkelt alt sammen. Deigen skal ikkje vere klissete. Lag så runde kuler- trykk flat til runding og kjevle dei til tynne, litt ovale rundingar. Legg så ost på eine halvdel, brett andre halvdel over. Trykk sammen langs kanten og lag det der empanadasmønsteret (ok, her burde det vært et bilde..). går sikkert fint å berre trykke kanten godt sammen (så ikkje osten sklir ut). Varm litt olje i ei steikepanne, legg ein empanadas oppi. Mens den friteres tar du ei skei (eller et anna passande redskap) og heller varm olje over den samtidig. det som skjer då er at den blåser seg opp, og det skal den jo. etter ei lita stund snur du den og friterer litt til på andre sida. og ferdig! det er veldig godt:)

5 kommentarer:

Ovidie i Bolivia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
renate og kjetil sa...

åååå.. takk=) glede meg t å prøva å laga dei!! mmm.. det e jo så godt!!=)

Eiken sa...

Nam nam nam! Mye jobb, men veldig godt. Jeg er dårlig til å kommentere på bloggen deres, men følger nøye med. Tenkte mye på dere da dere måtte flytte fra Potosi. Noe av det samme skjedde med Daniel da han var liten også...
Håper at dere finner dere til rette der dere skal bo nå!

eva bente sa...

Hei Ovidie! Innlegget ditt forsvant..Vi gledar oss og til de kjem! Empanadas kan du ete veldig masse av i bolivia viss du vil, selges nesten over alt:)du må glede deg til å flytte hit! sjøl om det er trist å reise fra norge og. No skal vi på ferieplassen og feire 17 mai:) Begynte med frokost her for alle ungdommane kl halv 8. bl a med empanadas, og tran selvfølgelig.. God 17 mai til alle!

Ovidie i Bolivia sa...

Hei igjen! Innlegge mitt tror jeg forsvant siden jeg var i ein knapp :( ! Takk for svar! Skal ete mye av Empanadas når jeg kommer!! Hilsen Ovidie