Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

søndag 7. juni 2009

Min livs verste opplevelse???

Hvem har ikke hørt sine foreldre si: "Nå må dere spise opp maten deres slik at dere blir store å sterke." Etter disse månedene i Bolivia, har jeg lært, og vil benytte anledningen til å si til alle barn: Dette er løgn.

Bolivianerne spiser utrolig mye. På tallerkenen er det overlesset med kjøtt, ris, pommes frites, grønnsaker, salat, osv. De spiser så mye at de burde vært enorme! Likevel er de aller fleste et hode lavere enn meg. For ikke å snakke om forholdet oss i mellom i bredden... Hvor har foreldrene våre hentet faktakunnskapen sin fra? Har ikke studiene deres vært grundige nok? Eller har de levd som løgnere i alle disse årene?

Tilbake til min livs verste opplevelse. Jeg var på pastorsamling sammen med alle pastorene i Bolivia med tilknytning til vår kirke. Vi var samlet alle 9. Med program fra 8 om morgen til 23 om kvelden, i tre dager, ble det også tid til en del spising. Vi reiste på forskjellige restauranter og spiste nydelig mat. Den andre dagen spillte vi fotball i tre timer, det er slik det er på pastorsamling i Bolivia, før vi reiste ut på restaurant. Etter en slik trengingsøkt pleier ikke jeg å ha så veldig stor matlyst. Dette ble mitt problem denne kvelden. Jeg har aldri sett en så stor tallerken med mat, og jeg som var stappmett fra første bit. Mitt andre problem var at i gruppen av pastorer satt mennesker som ikke har særlig mye penger til mat. Da spiser man opp maten sin, for å si det på den måten. Jeg begynte å presse i meg bit nummer 2, nummer 3, osv.

Etter at alle de "små" Bolivianerne hadde vært ferdig en stund fikk jeg presset i meg den siste biten. Det hele endte med at jeg denne natten pendlet mellom toalett og seng. Maten var god på smaken, men mengden, sammen med en dressing kalt "yachua" satte magen min ut av spill. Bedre lykke til neste pastorsamling som er i august.

2 kommentarer:

renate og kjetil sa...

Konge Pastor Ohma!! Det hørtes ut som et konge pastor miljø, kombinasjon av mat og fotball, lure på om eg skal be om omplassering??Tross litt mas opplevelse så hørtes det allikevel veldig intressant ut og eg bare ser for meg koss du bare har glidd rett inn i gjengen!! Stå på Kurti!!

Kåre sa...

3 timar fotball må og bør oppvegast av 3000 kalorier... Sånn e bare livet :-)