Ohma

Kurt, Eva, Malin, Kaja og Mateo

søndag 25. april 2010

Det er noen ting det tar litt tid å bli vant til...

Nå har vi bodd her i Bolivia i snart 1 år og 7 måneder.
Da skulle man kanskje tro at en begynte å bli vant til livet her nede.
Og på mange måter vil jeg nok si at mange ting som før føltes rare nå
blir sett på som det naturligste i verden for oss. For eksempel at kuene går å spiser gresset i veikanten, at bensin koster 3 kroner per liter, at 25 bananer koster 3-4 kroner, og etterhvert har en også blitt vant med at det i hver rundkjøring også for "sikkerhetsskyld" er et lyskryss.

Men appropo lyskryss, det er jo en artig oppfinnelse. Rødt betyr stopp, gult betyr vent og grønt betyr gå eller kjør. Men hva skjer dersom begge retninger får grønt lys samtidig? Det skjer aldri tenker du.

For en liten tid tilbake var jeg fotgjenger i en gate i byen. Jeg hadde rødt lys og stoppet fint opp for å vente på grønt. Det var da likevel litt merkelig at alle bilene gjorde det samme. De stoppet også opp for å vente. Etter en liten stund fikk jeg grønt lys, jeg begynte å gå ut i veien, men ble møtt av tutende bilhorn. De hadde visst også fått grønt lys samtidig med meg. Pussig???

Da måtte jeg bare gå tilbake, vente til jeg fikk rødt lys og så spasere rolig over veien. Det er slike ting det tar litt tid å bli vant til.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror kanskje du/dere er i fase 3, eller var det 4 eller 5 i kulturkurven.. og ta det helt med ro.. tror daffy nevnte noe om at dette var helt normalt! Mja..

Guds fred venner.. tenker mye på dere!

torri

Mikael sa...

Hei. Skulle gjerne hatt mailadressen deres, har noe å fortelle. Hilsen Mikael på Foss-Eikeland
mikael.johnsen@c2i.net

Sumpen og snuppa sa...

Skal vi ta en skype i dag?